Så funkar bristningar !

Ja Onsdag idag , och underbart väder. Åkte till familjen i Sandbäck idag för att bjuda på
min kaka jag bakade igår med vaniljsås , ååå gud så gott det va :).

Dom hade min storasyster lilla hund " Bellman " idag med. Så våra hundar lekte och hade sig.
Sen slocknade båda två som två skott i köket sen när dom hade busat klart , :) .

Jaa nu ha man suttit på FB , och " pratat " om bristningar och SKIT rent ut sagt.
Så här kommer " anledningar ".


1 Vad är bristningar?
När huden tvingas utvidga sig uppstår bristmärken.
Det händer inte bara under graviditet.
Din kropp fick kanske bristningar redan vid tonåren,
när du växte eller från viktuppgång.

2 Vad orsakar bristningarna?
Bristningarna uppstår i läderhuden, eller hudens mellanlager.
Läderhuden består av starka fibrer som är sammanbundna
och tillåter huden att utvidgas i takt med att vi växer.
När dessa fibrer sträcks för långt brister de och det bildas hudbristningar.

3 Hur ser de ut?
När huden sträcks ut så att den förtunnas lyser de underliggande blodådrorna igenom.
Det är därför bristningarna kan ha en rödaktig ton, beroende av vilken hudfärg du har.
Till en början lägger de sig som något förhöjda linjer på huden.
Linjerna går över till en lila nyans innan de långsamt plattas ut.
Samtidigt som de sjunker blir de också ljusare och
tillslut har de antagit en ljusare hudton än din vanliga.

4 Var dyker de upp?
Vid graviditet hittar du dem oftast på magen,
men de kan också uppstå på bröst, rumpa, lår, överarmarna och ryggen
– helt enkelt där fett samlas.

5 Varför får vi dem?
När man går upp i vikt under kort tid kan man få bristningar.
En gravid kvinna har också en hel del hormoner i omlopp som
hjälper till att mjuka upp bäckenet inför förlossningen
och därigenom även mjukar upp huden. Det gör att bristningar lätt formas.

6 Vem får bristningar?
Många faktorer kan påverka om du drabbas eller ej. Det kan vara genetiskt betingat,
det kan ha att göra med hudton (ljushyade tenderar att löpa större risk)
, med diet, hudkondition, storleken på barnet och hur snabbt du går upp i vikt.
 Har du bristningar sedan tidigare eller väntar tvillingar kan det också öka risken.
Ny forskning visar att unga mammor, speciellt tonåringar,
har lättare för att få bristningar, enligt Junior Magazine Pregnancy and Baby.

7 Vad kan jag göra för att förebygga bristningar?
Försök att äta hälsosamt och att inte lägga på dig många extra kilon under kort tid,
En normal viktökning under graviditeten består av mellan 11 och 16 kg.
Att äta mat som innehåller mycket vitamin C och E, zink och mineraler
hjälper huden att tänjas smidigare och att även dra ihop sig efter förlossningen.
Färsk frukt, grönbladiga grönsaker, nötter, fröer, oljiga fiskar är bra tips.
Drick även mycket vatten, gärna åtta glas vätska per dag.

8 Fungerar hudkräm mot bristningarna?
 Vissa  hävdar bestämt att det är värt att ta upp kampen mot hudmärkena med mjukgörande krämer. Hudterapeuter har rekommenderat massage med olika oljor eller body butter, gärna med E-vitamin eller kokos. Krämen eller oljan ska masseras in med små cirkelrörelser, för att öka blodgenomströmningen.

^^

Jaa man får hoppas att " människan " förstår detta nu , lättare förklarat
kan man ju inte få det heller .

Nu ikväll hade jag det så himla tråkigt att jag gick in på picnik och gjorde lite bilder
tiden går faktiskt lite snabbare , och jag blev jätte nöjd med dom. Funderar
på om jag ska åka hem till mamma och pappa imorgon och skriva ut dom.
Och sen be min lillebror super snällt att jag får " The Sims 3 ".

Nej nu ska jag ta och gå ut med Zimba sista rundan , sen blir det sängen :D

 

PICNIKBILDERNA !
,- vad tycks ?

 

 




Va dom jag orkade :) men blev jätte nöjd.

" jag har världens bästa familj "
SEE YAA !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0